Se Tumman Sininen Suklaa – Fazer

Mikä voisi olla suomalaisempi lahja kuin Fazerin Sininen suklaa. Sen tuntevat kaikki Suomalaiset vauvasta vaariin ja sen historia yltää jo reilusti yli sadan vuoden päähän. Nuorena poikana Karl Fazer, kaksikymmentä viisi vuotias pojan kloppi avasi oman konditoria liikkeensä Helsinkiin, Kluuvikadulle vuonna 1891 loppu kesästä. Tarkemmin seitsemästoista syyskuuta. Karl Fazer oli tuonut mukanaan tietämystä ja herkkuja maailman matkailunsa avartamana ja liike tarjosikin erikoisempia herkkuja, kuten kinuskikakkuja ja Bebe leivoksia. Karl Fazerin vaimo tuli mukaan kuvioihin vuonna 1894. He tapasivat legendan mukaan niin, että Berta tuli ystäviensä kanssa kaakaolle kahvilaan. Pian samana vuonna alkoi myös oma suklaan valmistus. Suklaa meni hyvin kaupaksi ja lisää piti valmistaa koko ajan. Tehtaankadulle tuli perustaa uusi teollinen valmistuslinjasto kasvavalle kysynnälle ja näin alkoi ensimmäinen taival suklaanvalmistajana Fazerilla. Pihlaja karkit ovat edelleen vieläkin Fazerin valikoimissa ja se onkin kaikkein vanhin edelleen myynnissä oleva makeinen Fazerilla. Kansanomaisesti karkki tunnetaan nimellä “kettu karkki”, sillä pihlajamarmeladia sisältävä sokerinen herkku karkki tunnetaan sen logosta, jossa komeilee supi suomalainen kettu. Pihlaja karkkien valmistus alkoi vuonne yhdeksänkymmentä viisi ja silloin se sisälsi tuoreita pihlajanmarjoja. Vuosi kettu karkkien valmistamisen aloittamisen jälkeen tuli myös toinen legendaksi muodostunut vieläkin myynnissä oleva tuote Fazerin valikoimaan. Tuote ideana kumpusi Karl Fazerin matkoista Saksassa. Mignon munan tarina on siis myös kansainvälisiltä vesiltä ja sitä edelleen rakastetaan sen alkuperäisyyden vuoksi. Suklainen mantelilla ja pähkinänougatilla täytetty aito kananmuna tuo entisajan havinaa pääsiäispöytään. Kerrotaan, että Venäjällä tsaariperhe herkutteli Mignon-munilla ja nykypäivänä niitä valmistetaankin joka pääsiäiseksi puoli toista miljoonaa kappaletta. Kolmas hitti tuote, Kiss Kiss, on ensimmäisiä Fazerin valmistamia karamelleja. Se on aikojen alusta ollut vaaleanpunainen pitkulainen karamelli, jonka kovan kuoren alta paljastuu toffeemainen sisältö. Sen kuoressa leikki kissanpennut ja tästä syystä nimityskin. Kiss Kiss on vanhin suomalainen tavaramerkkikin. Rekisteröintinsä se sai vuonna 1901. Fazerin kaikkein tunnetuin ja suomalaisin tuote on kuitenkin aina ollut ja tulee olemaan vuodesta 1922 se tumma sininen suklaa. Fazerin sininen. Karl Fazerin poika auttoi englantilaista liikeystäväänsä silmäsairauden kanssa ja ohjasi tämän silmäsairauksia hoitavalle lääkärille, jonka ansiosta vakava sairaus saatiin parannettua. Tästä kiitollisena englantilainen Shaller lahjoitti Karl Fazerin pojalle, Svenille hallussaan olevan sveitsiläisen suklaan reseptin. Ja nykyäänkin tänäkin päivänä tuo rakas suklaamme, jopa kansallis herkuksi tituleerattu tunnettu sininen levymme valmistetaan samaisesta reseptistä soveltaen.

Kaksituhatta luvun muutokset

Fazer ja iso karkki ja makeistuotevalmistaja Cloetta AB yhdistyivät kaksituhatta luvun vaihteessa ja yhtiömuutokset jatkuvat. Leipuritoiminnan lisäksi Fazer aloitti myös kaksituhatta kahdeksan purkan ja erilaisten pastillien tuottamisen ja mukaan ottamisen tuoteperheeseensä. Nyt Fazer on iso kansainvälinen yritys ja Fazer Leipomoiden kautta valmistaa leivoksia ja kakkuja, edelleen makeisia ja keksejä sekä Fazer Food Services ruokapalveluiden kautta myös toimii kannattavana lounasravintolana ympäri Suomea. Fazer kahviloita on myös joka puolella Suomen maata. Fazerin nykyisiin arvoihin kuuluu asiakaslähtöisyys, jolla se pyrkii ylittämään odotuksia, laadukkuus vastuullisuus avainasemassa ja yhteistyö, joka tarkoittaa, että Fazer on yksi ja sama tiimi. Fazerin missiona toimii lyhyt ja ytimekäs sanonta: Ruokaa, jolla on merkitystä ja sen visiona on luoda iloa ja hyvinvointia merkityksellisillä ruokakokemuksilla. Fazer on suomalainen tuotemerkki ja brändi, joka tunnetaan pitkään ja sen tuotteet ovat jokaisen suomalaisen tuntemia.

Kaksituhatta luvun muutokset