Suomalaiset markkinointiyritykset

Markkinointi on käsitteenä keksitty noin 100 vuotta sitten, ja siitä se on tietenkin kehittynyt eteenpäin huimasti. Usein markkinointi mielletään vain mainonnaksi, mutta se on paljon enemmän; itse asiassa mainonta on vain yksi osa markkinointia. Yksinkertaistettuna markkinointi on kaikki ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on yrityksen tuotteiden tai palveluiden myynti. Operatiivisella markkinoinnilla pyritään yleensä hankkimaan uusia asiakkaita, sekä parantamaan nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyttä ja aktivoimaan heitä. Nykyään on paljon markkinointiyrityksiä, jotka keskittyvät muiden yritysten markkinoinnin edistämiseen ja ratkaisemiseen. Näin myös Suomessa, ja tietenkin kuluttajansuojalain määrittelemissä puitteissa. Mutta mitä markkinointi on tänä päivänä Suomessa, mitä markkinointiyrityksiä on, ja miltä tulevaisuus näyttää tällä alalla? Pohditaanpa muutamia seikkoja.

Markkinointiyrityksiä Suomessa

Suomalainen markkinointiosaaminen on saanut kiitosta myös kansainvälisellä tasolla. Vaikka kielialueena Suomi on maailmanlaajuisesti katsottuna erittäin pieni, Suomessa on paljon markkinointialan osaamista. Koska suomalaiset ovat tunnetusti teknologiakansaa, olemme olleet digitalisaation edelläkävijöitä myös markkinoinnissa. Käytännössä markkinointi pitää suunnitella monin eri tavoin, sillä vaikka nuoret ovat aktiivisia digitaalisten viestimien käytössä, vanhemmat ihmiset käyttävät vielä paljon televisiota, radiota ja printtimediaa. Mutta esitelläänpä muutama suomalainen markkinointi- ja viestintäyritys, jotka ovat meillä vakiinnuttaneet asemansa.

Ensimmäisenä on vuonna 2001 perustettu Miltton. Koko olemassaolonsa ajan yritys on pyrkinyt, ja edelleen pyrkii, kansainväliseen ja kasvuhakuiseen toimintaan, unohtamatta tehokasta dialogia sidosryhmiensä kanssa. Tunnettuja Milttonin asiakkaita ovat muun muassa Orion, Osuuspankki, Neste ja Finnair. Miltton on myös saanut useita palkintoja kampanjoistaan, esimerkiksi vuonna 2017 sen Älä kerro Martille -kampanja palkittiin European Excellence Awards -gaalassa vuoden viraaliviestinä ja koko kilpailussa Grand Prix -palkinnolla!

elektroninen

Otavamedia OMA taas on Otavamedia Oy:n omistama yritys, joka toimii sekä perinteisen painetun median että digimarkkinoinnin saralla. Sen menestyksekkäitä kampanjoita on tehty muun muassa Bio Luvilin, Electroluxin ja Harvian kanssa. Eräs pienehkö viestintä- ja tapahtumapalveluyritys on MKTG Finland, joka on tehnyt markkinointia esimerkiksi Arlan ja Iittalan kanssa. Avidly taas on perustettu jo vuonna 1999, silloin nimellä Zeeland Family, ja se on saavuttanut vankkumattoman aseman paitsi Suomen viestintämarkkinoilla, myös muissa Pohjoismaissakin. Sen menestyneimpiin kampanjoihin voidaan lukea ne mitä on tehty muun muassa Mehiläisen, Yamahan ja Kevan kanssa. Eräs lukuisilla palkinnoilla palkittu yritys on viestintätoimisto dynamo&son, joka on tehnyt yhteistyötä sellaisten suurten yritysten kuin Nokian, Arabian ja Rovion kanssa. Vielä mainittakoon Markkinointitoimisto Johdin, jonka tyytyväisten asiakkaiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi Valio, Fortum ja Fiskars, sekä Cocomms, jonka eturauhassyövästä informoiva 12 Miestä -kampanja on myös palkittu vuonna 2016.

Tulevaisuus

Vaikka suomalainen markkinointi on tunnettua ja tunnustettua maailmallakin, on meilläkin muutamia sudenkuoppia, joihin voisi puuttua. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä Suomella pitäisi olla enemmän kunnianhimoa ja kulttuurillista uteliaisuutta, ja tuotteet pitäisi heti miettiä suoraan kansainvälisille markkinoille. Yritysten tulisi tehdä myös yhteistyötä enemmän, puhaltaa niin sanotusti yhteen hiileen. Olemme loppujen lopuksi hyvin pieni maa; toimintamme pitäisi olla avoimempaa ja tulisi osata ajatella isosti. Pitäisi ehkä uskaltaa kehua enemmän osaamistamme ja sitä, että meillä työt tehdään usein hiotummin ja pidemmälle ajatellen kuin monessa muussa paikassa.

Eräs New Yorkin markkinointi- ja mainosmaailmassa korkealle kivunnut suomalaissyntyinen johtaja sanookin, että hänen mielestään suomalaiset eivät “jätä kunnollisia muistijälkiä”. Suomalaisten aivovuodosta hän sen sijaan ei ole huolissaan, vaan hänen mielestään sen ansiosta uudet ideat ja globaali ajattelu vuotavat myös takaisin Suomeen. Loppujen lopuksi myös tietynlaista murrosta on nähtävissä – ehkä sen myötä lähitulevaisuudessa suomalaisetkin uskaltavat olla vähemmän vaatimattomia, ja oikealla tavalla itseään esille tuovia ja suorapuheisia.