Suomalaisten peliyhtiöiden maailmanvalloituksen pohjustivat Rovio ja Supercell

Suomalaisten peliyhtiöiden maailmanvalloituksen pohjustivat Rovio ja Supercell

Suomalaiset peliyhtiöt ovat viime vuosina valloittaneet maailmaa ja Rovion menestyksen myötä ovet ovat avautuneet myös uusille tulokkaille, jotka toivovat osaltaan samanlaista menestystä. Vaikka menestys on näkynyt erityisesti viime vuosina, on muutosta rakennettu jo pitkään. Menestyksen taustalta löytyy pitkän linjan peliyhtiöitä. Jokin suomalaisissa peleissä vetoaakin myös ulkomailla ja yhtenä syynä pidetään omaperäisyyttä. Suomalaiset pelit tunnetaan persoonallisista grafiikoista ja omanlaisestaan äänimaailmasta.

Kaksi maailmalla tunnetuinta suomalaista edelläkävijää ovat Rovio ja Supercell, joiden vanavedessä on seurannut useita pienempiä kotimaisia pelialan yrityksiä. Pelinkehittäjien itseluottamus on menestyksen myötä kasvanut ja ideoita uskalletaan tarjota entistä rohkeammin. Tämä näkyy saman tien vahvana osaamisena ja monipuolisena pelivalikoimana. Vaikka itse pelaan mielelläni perinteisempiä nettipelejä, kuten hedelmäpelejä ja venttiä, muistan kyllä innostuneeni vihreiden possujen ja vihaisten lintujen maailmasta kuten myös kylien valloittamisesta Clash of Clansin maailmassa, sillä ne todella tarjosivat sekä visuaalisesti että pelillisesti jotain aivan uutta.

Rovio osui sopivasti mobiilipelien alkutaipaleelle

Rovion kuuluisin tuote on tietenkin Angry Birds -peli, joka tunnetaan kaikkialla maailmassa. Angry Birdsit seikkailevat myös elokuvissa ja teemapuistoissa. Liikevaihdosta lähes puolet koostuu erilaisesta oheismyynnistä. Vuonna 2003 perustettu yritys on nähnyt monia vaiheita, mutta kivunnut kaikilla mittareilla maailman huipulle. Kolmen miehen mobiilipelikilpailua varten kasatusta tiimistä on kasvanut maailmanlaajuinen brändi.

Rovio oli mobiilipeleineen asialla juuri oikeaan aikaan, sillä älypuhelimet olivat vasta yleistymässä ja mobiilipelien kysyntä kasvunsa alussa. Siitä huolimatta Rovion alkutaival oli yhtä vuoristorataa. Ensimmäisinä vuosina jo hieman kasvaneen yrityksen perustajat ajautuivat ristiriitoihin seuraavista askeleista. Aiemmin 50 hengen yritys kutistui 12 hengen porukaksi, eikä menestyspeliä tuntunut vankasta tahdosta huolimatta syntyvän. Tämän jälkeen yritys päätti keskittyä Applen laitteiden markkinoille ja samalla kehitettiin ensimmäinen Angry Birds. Vuoteen 2012 mennessä yrityksen liikevaihto li jo 152 miljoonaa euroa ja yhtiö itsessään arvioitiin viiden miljardin euron arvoiseksi. Edessä olivat kuitenkin vaikeammat ajat, sillä kilpailu pelimarkkinoilla oli kiristynyt merkittävästi. Kasvu oli ollut liiankin nopeaa ja painopiste hukassa. Vuosi 2013 oli yritykselle erityisen hankala ja vuonna 2014 edessä odottivat yt-neuvottelut. Tämän jälkeen Rovio päätti keskittää voimansa ainoastaan peleihin, niiden oheistuotteisiin ja mediasovelluksiin. Tämän jälkeen julkaistu Angry Birds 2 menestyikin jälleen hyvin ja vihaiset linnut nähtiin seikkailemassa myös valkokankailla. Nykyään yrityksen toiminta on vakaalla pohjalla ja tulevaisuus näyttää valoisalta.

Rovio osui sopivasti mobiilipelien alkutaipaleelle

Supercell kulkee vahvasti omaa tietään

Supercell on kuuden kokeneen pelintekijän perustama yritys, jonka tarina alkoi vuonna 2010. Perustajat olivat tahoillaan työssä eri pelialan yrityksissä, mutta kaikki alkoivat turhautua byrokratiaan ja halusivat päästä tekemään pelejä omalla tyylillään. Yrittäjyys jännitti kaikkia, mutta porukalla oli helpompi uskaltaa. Muistissa oli vielä Nokian nousu ja tuho, mutta tästä oli myös opittu. Strategiana oli keskittyä vain parhaisiin mahdollisiin tekijöihin ja säästää muussa. Kaikkien tiedossa oli, etteivät pelit tuottaisi saman tien, vaan kehittely vaatisi aikaa. Tämän takia uuden yrityksen työntekijät tyytyivät Kierrätyskeskuksesta noudettuun kahvinkeittimeen ja tuoleihin. Pöydäksi riitti pahvilaatikko. Vaatimattomista toimisto-olosuhteista huolimatta Supercellin perustajaporukan asiantuntijuus vakuutti ja useat merkittävät sijoittajat lähtivät mukaan. Nyt Supercell on kasvanut noin 130 työntekijän yritykseksi, jonka pelit tuottavat päivän aikana jopa kaksi miljoonaa euroa.

Yrityksen menestys nojaa pääasiassa kahteen peliin. Supercellin ensimmäinen peli oli Facebookin pelialustalle kehitetty seikkailu- ja taistelupeli Gunshine, josta ei kuitenkaan tullut hittiä ja siihen paloivat ensimmäisten sijoittajien rahat. Pelin suurimmaksi ongelmaksi koitui se, että se ei toiminut suunnitellusti mobiilialustoilla ja oli lopulta myös liian monimutkainen Facebook-yhteisössä pelattavaksi. Lopulta peli ajettiin yhteispäätöksellä alas ja Supercell siirtyi kehittämään pelejä ensisijaisesti Apple-käyttäjille. Tämä osoittautui lopulta oikeaksi suunnaksi, vaikka ennen suurta menestystä vielä useampi peli haudata. Toisaalta Supercellin periaatteena oli alusta juhlia myös epäonnistumisia ja sijoittajien ansiosta siihen oli myös varaa. Samaan aikaan Apple oli juuri julkaissut iPadin, joka toimi loistavasti uutena pelialustana.

Supercell kulkee vahvasti omaa tietään

Lopulta kehittelyn alle tuli maatilapeli Hay Day ja strategiapeli Clash of Clans. Hay Day sai kaikki innostumaan alusta asti. Jo raakilevaiheessa kehittäjät totesivat osuneensa tällä kertaa kultasuoneen. Peli kehitettiin lopulta valmiiksi vain kahdessa kuukaudessa. Sama tapahtui Clash of Clansin kohdalla, joka koukutti kaikki kokeilijat jo betavaiheessa. Tekijät ovat myöhemmin kertoneet, että edelleen suurin vaikeus on tietää, mikä tekee pelistä hitin. Vaikka kaikissa peleissä on vaikutteita myös muista peleistä, Clash of Clansin kohdalla jätettiin tietoisesti pois ominaisuuksia, joita oli muissa hittipeleissä. Rohkeus kuitenkin palkittiin.

Seuraavat vuodet todistivat, että Supercellillä riittää osaamista ja näkemystä maailmanlaajuisten hittipelien kehittämiseen. Vuonna 2016 Supercell myytiin kiinalaiselle sijoitusyhtiölle Tencentille ja kaupan arvo oli lopulta yhdeksän miljardia euroa. Tämä viimeistään vahvisti sen, että Supercell on pelimarkkinoilla todella vakavasti otettava tekijä.

Menestystarinat innostavat seuraajia

Menestystarinat innostavat seuraajia

Pelialan menestystarinat ovat aina monen eri tekijän yhdistelmä. Taustalla on huikean osaamisen lisäksi oikea ajoitus, kyky ottaa riskejä, vahva halu onnistua ja valmius tehdä valtavasti töitä. Rovion ja Supercellin jalanjäljillä Suomessa on perustettu jo yli 200 pelialan yritystä ja ala työllistää yli 2 500 henkeä. Aiempien onnistumisten myötä Suomeen on nyt helpompi houkutella osaajia koko teknologia-alalle. Ideoiden täytyy erottautua kiinnostaakseen sijoittajia, mutta toisaalta sijoittajat myös etsivät aiempaa aktiivisemmin kohteita myös Suomesta. Menestys ruokkii menestystä ja Suomi tunnetaan nyt osaajien maana. Asiantuntijat uskovat nyt erityisesti pelialan indie-kulttuurin nousuun, sillä pienet tiimit kehittävät parhaillaan todella kiinnostavia uutuuksia. Kolmatta suurta tekijää ei tällä hetkellä ole näkyvissä, mutta usko pienempien firmojen menestykseen on vahva.