Villalangan menestystarina

Novita Oy on suomalainen perheyritys, joka tuottaa ja valmistaa käsityölankoja Suomessa. Eniten tuotteita valmistetaan villasta, mutta valikoimasta löytyy myös muun muassa akryylistä ja puuvillasta valmistettuja lankoja, sekä sekoitemateriaalilankoja. Novitan lankoja viedään niin kotimaahan kuin ulkomaillekin, ja yrityksen tuotemerkit ovat tunnettuja kansainvälisellä tasolla. 7 veljestä -niminen tuotemerkki on eräs suosituimpia lankoja, ja keriä löytyy lukuisissa eri väreissä. Lankaa valmistetaan valmiiksi värjättynä myös niin, että samalla kerällä saa neulottua tasaraitaiset villasukat. Värjättyjä lankoja saa usein erityisesti sesonkien aikaan teemaväreissä, esimerkiksi joulusesongin aikaan punaharmaa lanka on suosittua. 7 veljestä -tuotemerkki on kuulunut valikoimaan jo 45 vuoden ajan, ja toinen suosittu tuotemerkki, Nalle, jopa 50 vuoden ajan. Villa lankoihin saadaan pääosin Norjasta ja Englannista. Lankojen lisäksi Novita myy myös muita neulontatarvikkeita, kuten puikkoja ja virkkuukoukkuja. Novitan tuotteita myydään lähinnä jälleenmyyjien sekä käsityöliikkeiden kautta, mutta yrityksellä on myös verkkokauppa.

Novitalla on Kouvolassa Korian kaupunginosassa kehräämö, jossa kehrätään valtaosa yrityksen käsityölangoista. Tehdas sijaitsi alunperin Helsingissä, kunnes tuotanto siirrettiin Korialle vuonna 1974. Tehtaassa työskentelee noin 60 henkeä. Novitan pääkonttori puolestaan sijaitsee Helsingissä. Novitan Kouvolan tehdas tuottaa vuosittain lähes miljoona kiloa lankaa. Sadan gramman kokoisissa lankakerissä tämä tarkoittaa 10 miljoonaa lankakerää. Novitan liikevaihto vuonna 2016 oli 23,6 miljoonaa euroa.

Pulavuosista nykyaikaan

Novita sain alkunsa vuonna 1928. Vuosisadan alkupuolella villa oli vaatteiden pääasiallinen valmistusmateriaali Suomessa, ja se oli lämpöisenä materiaalina myös elintärkeä kylmän pohjoisen olosuhteisiin. 1900-luvun alussa Suomen suurin villalangan kehräämö, Klingendahl, tuotti karstalankaa villatuotteiden tuotannon tarpeisiin, ja yrityksen johdossa toimi Ernst Gylfe. Karstavilla oli materiaalina kuitenkin karheaa ja pistelevää, ja Ernst Gylfe näki tässä markkinaraon. Hän lähti 50-vuotiaana Englannin Bradfordiin opiskelemaan uutta kehräämötekniikkaa, jolla saatiin tuotettua karstavillaa pehmeämpää ja sileämpää lankaa. Ernst Gylfe palasi Suomeen vuonna 1928 ja perusti oman villakehräämönsä, joka toimi alunperin nimellä Helsingin Villakehräämö Oy. Karheaan karstavillaan kyllästynyt kansa otti uuden, miellyttävämmän lankalaadun iloiten vastaan. Vuoteen 1935 mennessä tuotanto oli kasvanut niin suureksi, että tehdasta varten ostettiin tontti Helsingin Lauttasaaresta. Ernstin poika Bosse Gylfe kouluttautui tekstiili-insinööriksi ja työskenteli perheyrityksessä kehittäen tuotantoa ja luoden suhteita ulkomaisiin raaka-aineiden toimittajiin. Vuonna 1974 tehdas siirtyi Kouvolaan, mutta yrityksen markkinointi ja tuotesuunnittelu toimi yhä Helsingin Lauttasaaressa.

Pulavuosista nykyaikaan

Perheyritys neljännessä polvessa

Novita on säilynyt perheyrityksenä 1900-luvun alusta aina tähän päivään saakka. Ernst Gylfen jäätyä eläkkeelle yrityksen johtoon nousi hänen lapsenlapsensa, myöskin nimeltään Ernst Gylfe. Nuorempi Ernst Gylfe otti riskin ja suuren lainan lunastaakseen yrityksen itselleen, hänen sisarustensa toivetta yrityksen myynnistä vastaan. Vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen, vuonna 2001, yritykseen palkattiin ensimmäinen suvun ulkopuolinen toimitusjohtaja. Kalevi Luukkainen toimi virassa vuoteen 2010 saakka. Vuonna 2007 yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos, kun omistus siirtyi nuoremman Ernst Gylfen lapsille Danielalle, Patricialle ja Ernst Fredrikille. Daniela Gylfestä – nykyään Daniela Yrjö-Koskinen – tuli Novitan markkinointijohtaja jo ennen vuosituhannen vaihdetta, ja vuodesta 2010 asti hän on toiminut Novitan toimitusjohtajana.
Novitan menestystarina jatkuu yhä tänä päivänä. Vuosituhannen vaihteen jälkeen käsillä tekeminen ja erityisesti neulominen on alkanut näkyä trendeissä, ja villalankojen suosio jatkaa kasvuaan. Novita tarjoaa asiakkailleen lankojen lisäksi myös neulontaohjeita, ja on panostanut erityisesti palveluiden digitaaliseen tarjontaan. Novitaa pidetään myös edelläkävijänä sosiaalisen median hyödyntäjänä. Novita julkaisee Novita-nimistä harrastelehteä, jossa esitellään vuosittain satoja erilaisia neulemalleja. Novita avasi vuonna 2004 lehden rinnalle lisäksi sosiaaliseen mediaan Neulomo-nimisen yhteisön, johon on liittynyt vuosien varrella kymmeniä tuhansia jäseniä. Erityisesti nuoret jäsenet opettelevat neulontaa Youtube-videoiden avulla.