Kansainvälisesti menestyvä Marimekko

Kansainvälisesti menestyvä Marimekko

1951 perustivat Armi Ratia ja Riitta Immonen Marimekko Oy:n. Immonen kuitenkin vetäytyi toiminnasta jo varhaisessa vaiheessa. 1949 olivat Armin aviomies Viljo Ratia sekä Arvo Nurmi, perustaneet Printex Oy:n. Heidän painokankaistaan oli Marimekon tarkoitus valmistaa vaatteita. Armi oli valmistunut 1935 tekstiilisuunnittelijaksi, jonka jälkeen hänellä oli Viipurissa kutomo vuoteen 1939 asti. Puolustusministeriölle hän puolestaan työskenteli sota-aikaina 1939–1941. Vuodet 1942–1949 menivätkin mainostoimisto Erva-Latvala OY:ssä Helsingissä. 1949 Armi Ratia siirtyi mukaan Printexin toimintaan. Tuolloin jo koulutuksensa ja mainostoimistossa työskentelynsä takia hänellä oli hyviä suhteita suunnittelija- ja taidepiireihin, itseään häntä ei kiinnostanut suunnitella painokangasmalleja. Marimekko piti näytöksiä ja kohahdutti mediaa. 1957 Marimekko avasi ensimmäisen myymälänsä Helsinkiin Kasarmikadulle. Samana vuonna myös Milanossa päästiin näkemään Marimekon tuotantoa.

Kansainvälinen menestys

Varsinainen läpimurto tapahtui 1958, jolloin Tukholmassa oli myyntinäyttely. Tuo näyttely oli tappioista huolimatta onnistunut, sillä se tuotti paljon hyviä suhteita sekä tietoisuutta yhtiöstä ja sen tuotteista. 1959 alkoi Marimekolle tulla myös ulkomaantilauksia. Design Research -liikkeen aloitteesta tehtiin Bostonissa suomalaisen taideteollisuuden näyttely. Siellä Marimekon tuotteita ihailemaan pääsivät niin ihmiset kuin lehdistökin. Sama tapahtui myös Kööpenhaminassa, Milanossa puolestaan Marimekolle järjestettiin erikoisnäyttely. Seurauksena oli, että Ruotsissa ja Hollannissa kysyntä kasvoi. Seuraavana vuonna asiakasmaita olivat myös Tanska, Kanada ja Sveitsi.

Maailmanlaajuinen tietoisuus oli taattua kun Jacqueline Kennedy osti odostusasuikseen Vuokko Nurmeksen suunnittelemia mekkoja 7 kappaletta ja esiintyi ne yllään Sports Illustrated -lehden kannessa, Yhdysvaltain Presidentin, eli aviomiehensä rinnalla. Vuonna 1961 Marimekon liike perustettiin Tukholmaan ja vuonna 1963 Bostoniin. Vuonna 1965 avattiin liike San Franciscoon. Vuonna 1966 Life julkaisi 10-sivuisen reportaasin Marimekosta ja sitä ennen jo ranskalainen Elle-lehti oli kannessaan julkaissut Annika Rimalan suunnittelemaa Marimekkoa. Cambridgen Suomi-näyttelyssä Look esitteli Marimekkoa 1967 ja Kööpenhaminaan avattiin Marimekko -myymälä. 1971 Marimekko OY:n myynti kattoi jo neljä maanosaa; Euroopan, Amerikan, Australian ja Afrikan. Marimekon nopea kasvu johti lopulta kriisiin 1960-luvun lopulla. Ongelmana olivat suuri varasto ja liian monet tuotteet, jotka tuottivat. Karsinta alkoi jo vuosikausia tuotannossa olleista tuotteista ja sesonki tuotteisiin siirtymisestä. Konkurssi alkoi häämöttää, kun Marimekon rahoittaja, Pohjoismaiden Yhdyspankki, vaati yhtiön saneerausta. Ongelmia oli myös sisällä päin.

Kansainvälinen menestys

Kansainvälinen menestys

Nimittäin Viljo ja Yrjö Ratia yrittivät kaapata yrityksestä vallan, siinä tosin onnistumatta. Armi Ratia sai kuitenkin pankin puolelleen ja Ratian veljekset hävisivät. Tähän päättyi myös Armin ja Viljon avioliitto. Yhtiön velat takasivat henkilökohtaisesti johtokunnan jäseneksi tullut Jörn Donner. Vuonna 1971 aikaan saadulla sopimuksella Marimekko tulisi vastedes keskittymään painettujen kankaiden ja mekkojen suunnittelemiseen, valmistamiseen sekä myyntiin. Näin pois jäivät siis astiat, muovipeilit ja korut. Vuonna 1974 Marimekko listautui Helsingin pörssiin. Ensimmäisenä pörssivuonna liikevaihto kasvoi noin 40 % sekä Pohjoisesplanadille avattiin liike. Herttoniemeen valmistui uusi konepaino ja Kiteelle valmistui uusi ompelimo. Tasavallan presidentin vientipalkinto tuli myös tuona vuonna Marimekolle. 1974 Marimekon ja Design Research Inc:n välinen maahantuontisopimus purettiin ja Marimekko perusti New Yorkiin oman myynti- ja jakeluyrityksenä. Sen toiminta alkoi lopulta vuoden 1977 alussa. 1.1.1971 Armi Ratia pyysi eroa toimitusjohtajan tehtävistä. Armi Ratian tilalle valittiin varatoimitusjohtaja Asko Kousa. Armi Ratia kuitenkin palasi toimitusjohtajaksi 2.9.1971, Kousan jouduttua erimielisyyksiin yhtiön omistajien ja johtoryhmän kanssa. 3.10.1979 Armi Ratia kuoli, hän oli yhtiön hallituksessa kuolemaansa asti. Tuolloin hänen tilalleen tuli Risto Takala, entinen varatoimitusjohtaja. Takalan jälkeen toimitusjohtajana oli Kari Mattsson 1.3.1982 alkaen. Monialakonserni Amer osti Marimekko OY:n äänivallasta 75 % Armi Ratian lapsilta vuonna 1985. Tieto kaupasta julkaistiin 22.1.1985. Syynä kauppaan oli Armi Ratian lapsien keskinäinen riitely. Marimekon tarina kehittyi läpi vuosikymmenien kohti tätä päivää. Matkalle mahtui paljon erilaisia vaiheita ja niitä vaiheita varmasti on vielä tulossa jatkossakin.